Navigace:Úvodní stránka>Internet>Nákupy na internetu: Na prověřených webech a ideálně na dobírku

Každý z nás už slyšel o případech (a v horším případě je i sám zažil), kdy objednané zboží nedorazilo vůbec nebo místo drahého telefonu byl v balíčku pouze obal. Přijít vám může i kamení. Sběratel tehdy místo minerálů obdržel zcela obyčejné kameny. V současné době, kdy pandemie koronaviru znovu útočí a valná část nákupů se přesouvá do internetového prostředí, je třeba ještě větší opatrnosti.

Jak prověřím obchodníka?

K prověření můžete využít doporučení známých, ale také recenze, v nichž se nakupující vyjadřují nejen ke zboží, ale též k rychlosti doručení, ke kvalitě zabalení nebo třeba komunikaci s obchodníkem. Názory zákazníků budou pro vás cenným zdrojem informací, rozhodně se vyplatí je sledovat. K pozitivním reakcím buďte velmi kritičtí. Sledujte jejich styl a formu, mohou být dílem majitelů e-shopu nebo najaté reklamní agentury. Nicméně se z nich dozvíte řadu postřehů, které vás případně donutí změnit rozhodnutí o nákupu u konkrétního prodejce. Přečtete si i podobné věty:

„Přišlo mi poškozené zboží. Majitel mě varoval e-mailem, že si ho mám rozbalit a zkontrolovat před přepravcem. Což jsem neudělala, ale závada nemohla být z přepravy. Potřeboval se zbavit rozbitého zboží.“

„Objednala jsem psí konzervy, doba dodání 2 dny. Po týdnu mi přišel e-mail, v němž mi bylo sděleno, že konzervy jsou vlastně vyprodány a doba dodání je 14 dní. Takto si profesionální jednání nepředstavuji.“

„Objednáno zboží, které bylo skladem dne 12. 8. 2020 v 9:00 hodin, dne 18. 8. 2020 v čase 16:30 zboží ještě nebylo dáno ani přepravci.“

Takové a jim podobné informace už mají vypovídací hodnotu a jsou velice užitečné, co říkáte? Snažte se vyhledávat co nejautentičtější či ověřené recenze. K tomu poslouží Facebook či srovnávače Zboží.cz či Heureka.cz, která má dokonce službu Heureka košík, pomocí níž v e-shopu nakoupíte. Heureka pak nákupu poskytuje garanci a v případě problémů vám vrátí peníze.

Kde porovnám ceny za zboží a doplňkové služby?

Nejznámějším srovnávačem je již zmíněná Heureka.cz. Nabízí porovnání ceny zboží, ale také termín dodání, následné dopravné a balné, možnosti platby a doručení (na adresu bydliště, do výdejny, boxu atd.). Lze využít i další srovnávací weby, například Zboží.cz, Nákupy Google či Srovnáváme.cz. Podstatně pracnější cestou je ruční porovnávání. Vyplatí se hlavně u dražšího zboží, protože si vytvoříte vlastní kritéria produktu.

Co dělat s viditelně poškozenou zásilkou při převzetí?

Nepřebírejte ji. Pokud je to možné, vyfoťte ji v co největší možné míře např. mobilem. A kontaktujte obchodníka – přes web, e-mailem, telefonem. Je dobré vědět, že za přepravu odpovídá prodejce, nikoliv přepravce. Ani nepoškozený balík neskýtá jistotu nepoškozeného zboží. Proto zboží ihned zkontrolujte a informujte prodejce. V takovém případě je lepší v zákonné lhůtě 14 dní odstoupit od smlouvy, než zboží reklamovat. V rámci reklamace vám totiž zboží bude opraveno nebo vyměněno v zákonné lhůtě 30 dní.

Jaký mám zvolit typ platby?

Když objednáváte zboží u méně známého obchodníka, pečlivě si projděte jeho online stránky, všímejte si, zda má jasný kontakt, sídlo společnosti v České republice, sledujte obchodní podmínky a další zákonem dané náležitosti. Prozkoumejte také recenze. Vždy raději volte dodání na dobírku. Je sice o pár desítek korun dražší, ale dává jistotu platby ve chvíli doručení. Kartou plaťte jen u opravdu ověřených obchodníků, ideálně v e-shopech, kde jste už bez problémů nakupovali. Pohlídejte si, aby se vám karta neuložila pro další nákupy. Naopak dobírka může být výhodnější v případě, kdy na zboží oproti původním předpokladům čekáte dlouho a rozhodnete se objednávku stornovat. Při platbě kartou byste na vrácení peněz mohli čekat klidně 14 dní (dle zákona).

Zboží reklamuji, kdy dostanu peníze zpět? 

Reklamované zboží nejčastěji odesíláte poštou. Slušní obchodníci vám při uznané reklamaci náklady na poštovné vrátí. To je rozdíl oproti zboží, které vracíte proto, že vám nesedí nebo nesplnilo vaše očekávání.

Po vyřízení reklamace, v případě, kdy nelze zaslat nový, tedy nepoškozený výrobek, obchodník většinou vrátí peníze na účet, nebo zaplacenou částku převede jako kredit na další nákupy. Způsob naložení s penězi ale vždy musíte odsouhlasit.

Téma nakupování na internetu a jeho rizika je samozřejmě výrazně složitější a nedá se shrnout do jednoho krátkého článku. Ale vždy je možné zeptat se odborníků na jejich názor.

Poradíme vám. A doporučíme rychlý internet na míru. Volejte na 277 001 111.

Počet přečtení celkem: 102 , z toho 1 dnes